' ♡VENDELA NILSSON♡ -

Hur gör du en cool text bild?

Vet att några av er vill att jag ska berätta hur jag fixar t.ex. en sån här bild:
 
Här har ni svaret!

1. Börja med att öppna gimp. (Jag använder gimp 2.8)
 
2. För att få ut ett "papper" att skriva på går man in på "Arkiv,Ny.."
 
3. Om du klckar på det kommer det komma upp en sån här ruta. Ändra pixlarna till den storlek du vill ha. Jag brukar ta 800 bredd och 300 höjd för det mesta.
 
4. Klicka nu på a:et som befinner sig i Verktygslådan. Om du inte har verktygslådan uppe klickar du på "Fönster, senast stängda dockningar" och sen kommer verktygslådan komma upp som förslag. Genom att klicka på a:et betyder det att du kan lägga till en text.
 
5. Dra nu med musen över ditt papper och skriv det du vill skriva.
 
6. Ändra sedan typsnitt,storlek och färg. Hitta fler coola texter på dafont.com
 
7. Nu ska du öppna ett nytt lager. Om du inte har lager-mönster rutan gör du som med verktygslådan. "Fönster, senast stängda dockningar" och så ska lager-mönster komma upp som förslag. När du ska göra ett nytt lager klickar du på det lilla pappret som är brevid den lilla mappen längre ner.
 
8. Då ska det komma upp en sån här ruta. Klicka bara då på OK.
 
9. Nu kommer ditt nya lager befinna sig i lager-möster rutan. Dra sedan ner ditt nya lager så att det hamnar under din text.
    
 
10. Gå sedan till verktygslådan igen och klicka på penslen.
 
11. Under där kommer det komma upp den här rutan. Här ändrar du storlek, opacitet, vinkel, vilken pensel du vill ha osv.
Du kan ändra färg här:
 
 
12. Rita sen vart du vill att din ritning ska vara.
 
13. Vill du nu få en "ram" runt om du text gör du så här:
Högerklicka på din text.
Då kommer en ruta komma upp, längre ner ser det ut såhär:
Klicka på alfta till markering.
 
14. Då kommer det att bli en liten ram runt om texten
 
15. Klicka nu "Markera,förstora"
 
16. Ändra hur stor ram du vill ha runt din text här. När du klickat OK kommer du se att en tjockare ram rör sig runt din text.
 
17. Öppna ett nytt lager och dra sedan ner så att lager #1 är under din text. Dra sedan den vita färgen ut till bilden och släpp.
 
18. Då kommer det se ut såhär. Klicka sen "markera, inget"
 
19. KLART!
 
 
Sådär. Vad tyckte ni om inlägget? Satt och gjorde detta istället för att plugga. Är jag snäll eller? Undrar ni om något mer så kan jag göra ett till inlägg om det :)
 

Kommentarer
Postat av: Evelina. ☆

Tack Vendela, det var skitbra! :D <3

2012-12-06 @ 18:46:20
URL: http://eevelinaelofsson.blogg.se
Postat av: Nicole [ Foto & Vardag ]

Bra tips! Är gimp 2.8 bättre än gimp 2.6? :)

Svar: Vet inte. Men 2.8 är en nyare variant :)
fotografnilsson

2012-12-06 @ 18:51:45
URL: http://twinstars.blogg.se
Postat av: Izza

Bra tips!

Jättefin blogg!

2012-12-06 @ 19:25:43
URL: http://ijonsson.blogg.se
Postat av: ❤ w i l m a ❤

Åh vad kul med tips! :)

2012-12-06 @ 22:14:34
URL: http://wilmalinneas.webblogg.se
Postat av: Jarske - Mitt liv i Barcelona

Kolla in vad jag har skrivit om Blondinbella på min blogg. Vad tycker du?
Kram!

2012-12-07 @ 15:35:27
URL: http://nattstad.se/sannajarske
Postat av: Miranda

Hej! Så fin blogg du har! Har en fråga. Hur får man in en sån annan text från dafont.com så man kan skriva med den? Tacksam för svar!

Svar: Du klickar brevid texten du vill ladda ner "Download". Sen installera typsnitt
fotografnilsson

2012-12-07 @ 20:23:10
Postat av: Miranda

Okej tack! men var finns det instrallera typsnitt? haha :)

Svar: Om du laddat ner typsnittet så kommer det komma upp en mapp där typsnittet ligger. Klicka på det och sen installera typsnitt ;)
fotografnilsson

2012-12-08 @ 08:55:01
Postat av: Miranda

Jaha! Tack :)

2012-12-08 @ 10:43:02
Postat av: Lina

Hej! fin blogg du har! Nu har jar instrallerat typsnitt och sånt. Men hur får jag det till gimp? Ska det bara ligga bland typsnitten på Gimp då? För det gör inte det hos mig. :)

Svar: Hej! Det berors på vilken dator du har, vilket dator har du? :)
fotografnilsson

2012-12-08 @ 11:14:30
Postat av: Lina

Jag har MacBook Air :)

Svar: Då ska du klicka in på hämtade filer och sen instralera typsnitt :)
fotografnilsson

2012-12-09 @ 16:26:01
Postat av: Lina

Jag har gjort det, men det lägger sig ändån inte på Gimp! :)

Svar: Jaså? Vad konstigt....
fotografnilsson

2012-12-09 @ 18:22:04
Postat av: Tilda

Hur gör man så att det blir just såhär flammigt bakom texten. Förstår inte riktigt det. :)

Svar: Va? Haha ;)
fotografnilsson

2012-12-09 @ 19:35:36
Postat av: Louise

TACK, TACK, TACK VENDELA!!!! Du visade mig för ett tag sen men jag fattade inte... <3

2012-12-09 @ 19:47:22
URL: http://louiseklint.devote.se
Postat av: Tilda

Asså det ljusgråa bakom :)

Svar: Aha! Det är en pensel :)
fotografnilsson

2012-12-10 @ 16:07:28
Postat av: Tilda

Jaha, vilken? :)

Svar: Kan inte riktigt förklara.. men prova dig fram med alla penslar som du har :)
fotografnilsson

2012-12-10 @ 17:52:16
Postat av: Tilda

Jag hittade den, tack! :)

2012-12-10 @ 20:53:36
Postat av: LinnJ

Bra inlägg! :D
Fråga gärna ngt i min frågestund ♥

2012-12-30 @ 20:22:07
URL: http://jonssonl.myshowroom.se
Postat av: Hanna Sjögren

Jätte bra Vendela! Fast man måste ändra så man får JPG eller så, hur gör man det? För det står ågot konstigt. Jätte bra inlägg

Hanna<3

2013-01-01 @ 14:51:33
URL: http://www.hannasblog.devote.se
Postat av: Nellie :)

Vilken pensel använder du? Det fungerar inte för mig:(

Svar: Det är en pensel man får till Gimp 2.8 :) Så om det inte funkar för dig är det förmodligen för att du har Gimp 2.6?
VENDELA [foto]

2013-05-18 @ 22:17:28
Postat av: Julia

Hej! Verkligen ett jättebra (och snyggt) tips!
Jag undrar om du kan göra en text som du hade först alltså den där det står "Plugg...plugg...och mer plugg" ?? Tacksam för svar hejdå!

2013-06-21 @ 23:10:58
URL: http://jullizz.blogg.se
Postat av: Erika

hej!
när jag ska skriva in text i gimp så funkar det inte!
det funkar bara när jag har på "pc" i rutan bredvid!

det funkar inte att förstora texten! är det nått jag gör fel?

2013-08-21 @ 16:33:47
URL: http://thieri.blogg.se
Postat av: Amal

Nr 8 den rutan kommer inte för mig. tror du , du vet vad felet är?

2014-01-20 @ 20:45:09
URL: http://amalisens.blogg.se


Kommentera inlägget här:

:
Kom ihåg mig.



:

:

Trackback
  • Startsidan


  • Vendela Nilsson, 16 år gammal och driver Ängelholms största Youtube kanal. Jag skriver för det mesta om mode, skönhet och min vardag. Hoppas det gillas!


    Kontakt/sponsring:
    [email protected]